De trainer komt naar je toe!

Voeding na je 40e

Veertig plus? Tijd voor wat minder chips en meer humus! Want na je 40e wordt het toch écht tijd om je voeding aan te passen. En dan niet alleen om je gewicht binnen de perken te houden. Want na je 40e krijg je vaker last van maagzuur, een opgeblazen buik en niet te vergeten… schuldgevoelens. Hoewel je nog steeds in de bloei van je leven staat, heeft je spijsvertering na je 40e wat meer behoefte aan extra vezels en wat minder behoefte aan shoarma. We gaan je helpen! 

Hoewel je na je 40e er goed aan doet om mentaal als een twintiger door het leven te gaan, is dit voor je voeding natuurlijk een ander verhaal. Mentaal worden we niet ouder, maar ons lichaam trekt zijn eigen plan. Dat betekent natuurlijk niet dat je voortaan met een wortel in je mond door het leven moet gaan. Maar wat slimmere keuzes, een beetje zelfkennis en niet té gek doen is al een goed begin.

Wat verandert er na je 40e?

Waar het vuur letter en figuurlijk in je jongere jaren in je ogen stond, gaat dit vuurtje na je 40e wat trager. Ons metabolisme gaat iets trager werken, ook begint spiermassa langzaamaan af te nemen en gaan onze hormonen (met name bij de dames) alle kanten op. In het kort betekent dit: minder calorieën, meer voedingsstoffen, meer beweging, minder rommel en meer kwaliteit. Snackbars en snelle maaltijden maken plaats voor biologisch en topklasse. Dat verdien je wel na je 40 toch?! 

Eiwitten

Eiwitten vallen niet meer te negeren. Want negeer je eiwitten dan negeer je je spieren. En als je die negeert, dan gaan ze je verlaten. En dat is écht het laatste wat je wilt in je weg naar het ouder worden. Als je niks doet dat ga je nou eenmaal spiermassa verliezen, en dat gaat hand in hand met een vertraagd metabolisme.  

Zorg dus dat je na je 40e voldoende eiwitten blijft eten. Kip, eieren, Griekse yoghurt, linzen, tofu of een lekker handje noten. Zorg dat je bij elke maaltijd iets eiwitrijks eet. Eiwitten zijn niet alleen goed voor je spieren, maar ze zorgen ook voor een verzadigd gevoel.  

Vezels

Onze darmen zijn vaak de grootste dwarsliggers als het om voeding gaat. Ze laten als eerste van zich horen als iets niet bevalt. En we kunnen je vertellen, na je 40e grommen ze nog meer. Ze worden namelijk wat trager, kunnen wat minder verdragen en zijn wat vaker hautain en opgeblazen. Niet bepaald een lekker gevoel. Zorg dus dat je na je 40e voldoende vezels eet, en snelle koolhydraten vermijdt. Haal je vezels vooral uit volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten. Eet minder witbrood en meer havermout. Vermijd koekjes en ga voor snoepgroenten en… humus. Ook erg lekker hoor! 

Calcium & vitamine D

Tja, of je het nou wilt of niet na je 40e begint de botdichtheid al beetje bij beetje te veranderen. Dat wil nog niet zeggen dat je van het minste of geringste je heup kunt breken, maar onze hormonen (vooral weer bij de dames) raken langzaam van het padje af. Hierdoor verloopt de opname van calcium niet meer zo vlot. Om calcium op te nemen is er vitamine D nodig. Ga dus geregeld naar buiten en eet zuivel, broccoli, sardientjes en amandelen. Een supplementje in de winter is zeker ook niet verkeerd.  

Gezonde vetten

Natuurlijk niet te vergeten… Gezonde vetten. Geen snackbar of chips, maar een lekker vet visje, avocado, noten en olijfolie. Want na ons 40e wordt de huid wat droger, onze gewrichten en spieren wat stijver en onze alertheid wat minder. Gezonde vetten uit Omega-3 vetzuren helpen ons lichaam en brein te smeren waardoor we soepel en helder blijven. Ook remmen ze ontstekingen en verminderen ze de kans op hart- en vaatziekten. Ook niet geheel onbelangrijk! 

Hydratatie

En dan bedoelen we natuurlijk water. Water wordt het nieuwe pils na ons 40e. Het houdt onze huid stralend en onze stoelgang, energie en concentratie draaiende. Misschien een beetje saai, maar met een beetje fantasie maak je er in een handomdraai een fancy drankje van. Een komkommertje, schijfje citroen of blokje gember doen wonderen.  

Vermijd alcohol, suiker en ‘witte’ koolhydraten

Dipjes en moodswings komen als vanzelf na ons 40e. Die hoef je écht niet groter te maken met behulp van alcohol, suiker of snelle koolhydraten. Voorkom zoveel mogelijk dat je bloedsuiker gaat pieken. Want geloof ons, je energie en stemming gaan daarna weer keihard onderuit. Kies volkoren, laat frisdrank staan en matig met alcohol. Je hoeft geen heilige te worden, maar het staat wel in verbinding met elkaar. Te veel suikers en alcohol saboteren je slaap én lichaamsgewicht.  

 

Eten na je 40e draait niet om perfectie, maar wel om balans. Het betekent niet dat je nooit meer mag zondigen, zorg alleen dat je bewuste keuzes maakt en respect hebt voor je lichaam. En dat respect verdient het ondertussen wel. Want misschien blijf je wel 18 jaar in je hoofd, je lichaam gaat alweer 40-plusjaren mee. Een kast van 40 jaar oud laat tenslotte ook wat gebreken zien, vergeet dat niet.  

Ben jij 40+ en wil je je energie, gezondheid en vitaliteit een boost geven?

Je lichaam verandert, en je voeding mag mee veranderen. Geen strenge diëten of verboden lijstjes, maar slimme keuzes die écht bij jouw levensfase passen. 💪 Wij helpen je ontdekken hoe je met de juiste voeding, beweging en mindset je lijf ondersteunt – zonder je levenslust te verliezen. 

Nieuwsgierig hoe je dit aanpakt? 

Vraag vandaag nog contact op. Samen zorgen we dat jij je ook na je 40e fit, energiek en in balans voelt. Want gezond ouder worden begint met een eerste stap. Zet jij ‘m vandaag? 

You cannot copy content of this page