fbpx

Gezond ontbijttips

Het belang van een gezond ontbijt: tips voor een voedzame start van de dag

Een gezond ontbijt is essentieel voor een goede start en verder verloop van de dag. De meeste mensen zijn zich bewust van het belang van een gezond ontbijt, maar komen omwille van verschillende redenen er toch niet aan toe. Vaak wordt er als gevolg van tijdsgebrek snel een koffie gedronken en wordt er voor de rest van de dag niet meer over ontbijten gesproken. Anderen hebben er wel de tijd voor, maar hebben weinig eetlust zo vroeg in de ochtend, met als gevolg dat er voor de rest van de voormiddag volop gesnackt wordt. Toch is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je je lichaam voorziet van alle voedingsstoffen die het nodig heeft om de dag door te komen. Er bestaan enkele trucjes om het ontbijt snel, makkelijk en toch gezond te laten verlopen. Lees snel verder om meer te weten te komen! 

Het belang van een gezond ontbijt

Een ontbijt met gezonde voeding is essentieel voor een goede start van de dag. Met een gevarieerd en voedzaam ontbijt voorzie jij je lichaam van voldoende brandstof om je energie te geven voor de hele dag. Het is wetenschappelijk bewezen dat een gezond ontbijt je prestaties verbetert, het concentratievermogen verhoogt en je humeur een boost geeft. Bovendien helpt een gezond ontbijt om je bloedsuikerspiegel in balans te houden en je stofwisseling te verhogen.  

Een gezond ontbijt bestaat uit voldoende vezels, die je o.a. vindt in fruit, groenten, granen en noten en eiwitrijke voeding als magere kipfilet, kwark of in een gekookt eitje. Vul aan met voldoende thee of water en je hebt de perfecte basis om je dag mee te beginnen.  

Het klinkt allemaal vaak makkelijker dan het is in de praktijk, maar het bereiden en eten van een gezond ontbijt is tijdsintensief voor personen met weinig tijd in de ochtend. Met onderstaande 5 tips helpen we jou op weg naar een snel, makkelijk en gezond ontbijt!   

5 Tips voor een snel, makkelijk en gezond ontbijt

1. Prep je ontbijt

Veel mensen preppen tegenwoordig hun maaltijden en dus ook het ontbijt. Preppen wil zeggen vooraf klaarmaken zodat je op het moment van de maaltijd zelf zo minimaal mogelijk werk hebt. Een lekker en gezond ontbijt dat je vooraf kan bereiden zijn overnight oats. Overnight oats is een havermout mengsel dat je vooraf kan klaarmaken, zodat je ‘s morgens zonder moeite de dag kan beginnen met een voedzaam ontbijt. Dit ontbijt bestaat typisch uit havermout, yoghurt, melk en fruit.  

Zo maak je zelf overnight oats: vul een glaasje voor ⅓ met natuur-, kokos-, soja- of elke andere yoghurt die jij lekker vindt. Bovenop de yoghurt, strooi je een handvol havervlokken. Voeg nu plantaardige- of koemelk toe tot het geheel onder staat. Werk af met blauwe bessen en chia-zaadjes. Roer goed door, dek af en laat het mengsel één nacht in de koelkast staan. In de ochtend roer je nog eens lekker door, voeg eventueel enkele schijfjes banaan toe en klaar! 

2. Geen snacks voor het slapengaan

Probeer om vlak voor het slapengaan en ‘s nachts geen maaltijden of snacks meer te eten. Dit zal je een vol gevoel geven tot in de ochtend. Indien je ‘s ochtends vroeg opstaat, zal je bijgevolg geen honger hebben en het ontbijt overslaan. Hierdoor heb je meer risico om in de voormiddag meer koffie te gaan drinken en koekjes of andere snacks te eten.

3. Sta vroeger op

Vaak is het ontbijt overslaan een kwestie van onvoldoende tijd te hebben. Als oplossing voor dit probleem, nemen sommige mensen dan koekjes of andere snacks mee voor onderweg of op het werk. Deze snacks vullen de maag wel, maar zijn niet voedzaam en vaak ongezond. Sta dus een uurtje vroeger op en geef je lichaam de tijd om wakker te worden. Maak jezelf eerst klaar en neem daarna de tijd om te ontbijten.

4. Houd het licht

Een gezond en evenwichtig ontbijt bestaat niet uit spek en eieren. Een dergelijk ontbijt ligt zwaar op de maag en niet veel mensen hebben daar ‘s ochtends al zin in. Houd je ontbijt daarom licht en luchtig. Kies bijvoorbeeld voor een biologische, glutenvrije cracker met mager beleg, een stuk fruit en voldoende water of thee. Met een licht en voedzaam ontbijt ben je klaar om de dag te tackelen! 

5. Ontbijt voor onderweg

Lukt het toch niet om vroeger op te staan of krijg je echt niets binnen ‘s ochtends? Neem je ontbijt dan mee voor onderweg of op het werk. Kies voor overnight oats, kwark met fruit of een lekkere smoothie om te drinken. Een smoothie heb je 1-2-3 gemaakt met slechts 1 banaan, een handjevol rood fruit en amandelmelk. Even blenden en klaar! 

Nooit meer overslaan

Nu je weet waaruit een gezond ontbijt bestaat en hoe belangrijk het voor je is, kan je het ontbijt integreren in je ochtendroutine. Er zijn voldoende tips & tricks om op korte tijd toch een lekker, makkelijk en gezond ontbijt binnen te krijgen. Vanaf nu heb je geen excuus meer om het ontbijt over te slaan. 

Intermitterend fasting

Ieder lichaam functioneert anders en reageert dan ook anders op bepaalde voeding of op een bepaalde leefwijze. Wat voor de één gezond is, kan voor een ander weer ongezond zijn. Ben jij dan ook niet de persoon om ’s ochtends vroeg te eten en wil je gaan voor intermitterend fasting? Lees dan verder.

Intermitterend fasting (oftewel interval vasten) krijgt steeds meer aandacht. Doe je aan intermitterend fasting, dan eet je bepaalde momenten niet. Het drinken van water mag dan weer wel. Zo kan er gekozen worden voor een 16/8 schema; gedurende 8 opeenvolgende uren eet je om vervolgens de volgende 16 uren strikt te vasten. Bij een andere variant vast je 1 of 2 keer per week een volledige dag van 24 uur. Zo bestaan er verschillende vastschema’s die je kunt volgen. Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en leefstijl.

Voordelen intermitterend fasting

Voordelen intermitterend fasting;

  • meer energie;
  • gewichtsverlies;
  • verhoogd metabolisme;
  • ontstekingsremmend;
  • stabiel bloedglucosespiegel; 
  • minder kans op Diabetes type 2;
  • goed voor je hersenen, hart en vatenstelsel.


Belangrijk is wel dat je de juiste en juiste hoeveelheid voeding eet in de uren dat je mag eten. 

Periodiek vasten, iets voor jou?

Bij intermitterend fasting is het belangrijk om te weten hoe je het op de juiste manier toepast door de juiste hoeveelheden gezond voedsel te eten. Intermitterend vasten is niet voor iedereen even gezond. Zo kan het niet geschikt zijn voor mensen die een ondergewicht hebben, veel last hebben van stress of al eens kampten met een eetstoornis. Ook vrouwen die zwanger willen worden, die zwanger zijn of borstvoeding geven kunnen intermitterend het beste overslaan. Net als ouderen, mensen met een ziekte of een operatie achter de rug hebben en kinderen. Twijfel je of intermitterend vasten iets voor jou is? Overleg het met je huisarts. 

error: Deze content is beveiligd!