fbpx

Chocoladeletter

Hoe leuk is het om zelf een gezondere chocoladeletter te maken?! Kies voor de meest gezonde (en lekkere) pure chocolade die je kant en klaar kunt vinden en versier de letters met gezonde toppings. Leuk om weg te geven als cadeautje tijdens pakjesavond, om een lieve buurvrouw mee te verblijden of om zelf van te snoepen tijdens een kop koffie of thee. Enne….niet in één keer opeten he 😉

Nodig

Twee letters van ongeveer 20 cm

  • 250 gram pure chocolade (meer dan 70% cacao)
  • 75 gram roomboter (gras gevoerd), op kamertemperatuur
  • 1 handje aan toppings (goijbessen, kokosrasp, nootjes, zaadjes, cranberries, gepofte quinoa, etc).
  • Optioneel:
    Specerijen als kaneel, chilipoeder, kardemom, zwarte peper
    Grof Keltisch- of Himalaya zeezout

Bereiding

  • Smelt de chocolade au-bain-marie: dus in een vuurvaste kom of pan boven een pan met een laagje stomend water. Haal de kom van de pan als de chocolade nét gesmolten is.
  • Klop de roomboter met een mixer tot hij wit en stijf is. Spatel deze voorzichtig door de gesmolten chocolade.
  • Roer er niet meer dan 2 theelepels specerijen door.
  • Zet weg in de koelkast voor ongeveer 15 minuten of tot de chocolade tussen vloeibaar en gestold in zit.
  • Teken ondertussen een letter op een stuk bakpapier. Overtrekken van een uitgeprinte letter kan natuurlijk ook.
  • Schep het chocolademengsel over in een spuitzak. Spuit voorzichtig aaneensluitende rondjes of lange banen over de getekende letter.
  • Versier hierna met toppings van jouw keuze en eventueel wat grof zout. Laat minimaal 30 min verder opstijven op een koele plek. Hierna niet langer dan 2 dagen bewaren. Wanneer je geen toppings gebruikt blijft de chocoladeletter een week goed.
Gezonde chocoladeletter
error: Deze content is beveiligd!